Jag körde med en Targa 31 från Stockholm till Norsk/Ryska gränsen i Barents Hav och sedan tillbaka sommaren 2005. Det tog 12 veckor och sträckan var 4 500 distansminuter. Jag köpte båten innan resan och sålde den direkt efteråt. Targan hade ingen värmare alls så därför köpte jag PAN 2000-värmaren.

Värmaren fungerade utmärkt. Ibland hade vi temperaturer runt noll grader på kvällen men det blev varmt snabbt när man körde värmaren. Det gick att få den temperatur man ville ha. Fläkten var tyst så den störde inte. Jag hade inte gjort någon riktig skorsten utan bara hängt fast skorstensröret i ståltrådar mot en ventil som satt i taket ovanför gasolspisen. Jag ville ju kunna plocka ner värmaren när den inte behövdes. Möjligen kom det ut vattenånga i glipan mellan slang och ventil, men det gjorde inget. Det var inte speciellt fuktigt i kabinen. För en permanent installation borde man ha en anpassad ventil i taket så att man kan skruva på och av skorstenen.

Det enda problemet med värmaren uppstod då jag en gång satte i elkontakten slarvigt. När fläkten stannade utan att jag märkte det började plasten runt fläkten att smälta. Detta ska tydligen vara löst på nyare modeller med ett överhettningslarm.

Jag tycker att PAN 2000 är en fiffig lösning för svenska somrar då man behöver värmare ibland men inte alltid. Det är ju lite overkill att installera en ebersprächer i en begagnad Folkbåt eller Vega. För det ändamålet kan jag verkligen rekommendera PAN 2000.

Stockholm, Februari 2009 - Johan Ulfström


PAN 2000 i båt ÅH-30
(motsvarar Ballad men
med högre fribord)



Kajutan och PAN
2000 på gasolkök




Genomföring av av-
gasslang i lös panel,
placerad mellan ruff-
lucka och ingångs-
dörr.




Lyrners omdöme:

"Jag får fin värme i min båt av PAN 2000, marknadens billigaste, enklaste, strömsnålaste värmare".



Nacka 2005 08 15

P.J. Lyrner
Mårdvägen 6
131 50 Saltsjö Duvnäs




Båtägaren P.J. Lyrner
framför sin båt.
Hej!
Först och främst vill jag tacka för en för förnämlig demonstration av produkten.
Jag testade omgående värmaren på mitt Origo 3000-kök. Jag körde denna gång med Biltema t-röd av billigaste sort för att provocera fram eventuell sotning. Efter 2 timmar var det lätt snöfall ute och jag hade ca 20 grader i ruffen. Underbart.

En visuell kontroll visade att det inte var det minsta sot i kåpan eller på vivelbildarna i rökgaskanalen. Jag körde på 2:an på köket.

Jag är mycket nöjd. Grattis till en fullträff.
+ 5grader och 4-7 m/s vid tillfället för demonstration var kl 17.

mvh - Jakob


Köpte Pan2000 samma dag jag såg den på internet år 2001.
Passar min båt perfekt, en MacGregor trailerbåt.
Fastnade för enkelheten och funktionaliteten i PAN2000 konstruktionen,
dess litenhet samt den låga vikten.
Har haft PAN2000 sedan 2001 och är utomordentligt nöjd. Min båt har en öppen
layout så den varma luften når omedelbart båtens alla delar.
Det är inga problem att hålla min 8 meters båt varm samt reducera fukten.
Passerar alperna varje år på väg till Kroatien och då är det underbart
att ha värmaren på då jag övernattar i båten på höga höjder.

Jag älskar smarta produkter och PAN2000 är en sådan.

Mölndal 8 okt 2006

Kent Flood
Snöhöjdsbacken 4
431 39 Mölndal

E-mail kent@floodcon.com
Mobil +46 707 673478
Telefon +46 31 822855
Hej!
Får jag komma med ett litet bra värmaretips för mindre segelbåtar?
Jag har en Maxi 68 sedan 10år tillbaka. I den satt från början en motsv Wallas 1800 värmare. Efter 9 års egen användning och säkert minst 10 års användning tidigare så behagande den till sist totalhaverera.
Tyckte att nästan 10.000:- var i mesta laget för en ny.
På båtmässan i Stockholm, mars 2004 köpte jag en helt ny och nykonstruerad värmare.
Den använder tillsammans med en strömsnål fläkt,köket i båten som värmekälla.Det går lika bra med ett gasol,fotogen eller med ett spritkök.
I mitt fall ett Origo 3000 spritkök.
Jag är VÄLDIGT nöjd över den, mycket effektiv och den lämpar sig mycket bra till mindre båtar upp till ca 30 fot. Gå in på www.pan2000.se så finns den där.

Håll till godo.
Bör väl nämnas att jag EJ har något med företaget att göra.
M.v.h. Gunnar B      /Ronneby                  per.gunnar.bohman@telia.com
Har använt värmaren två säsonger och fortsätter gärna. Den räcker till även när det är kyligt ute om man ökar lågan. Har mest använt Origo Heat Pal med en anordning som ökar avståndet från lågan.
Vanlig T-sprit fungerar Ok, men riktig brännarsprit är bättre och jag tycker den räcker längre.

Om det är riktigt kallt på natten tar bränslet slut innan morgonen gryr. Då är det praktiskt med en reservkasett som fyllts på kvällen.

Då går bytet fort och man slipper trassla med bränslepåfyllning mitt i natten. Kvinnan ombord har synpunkter på det synliga rökröret som enligt henne borde döljas. Håller med i princip, men har löst det så att röret stuvas undan på dan, när solen ändå värmer...

Det behövs ett vindskydd utanför röret, annars kan vindtrycket pressa in luft bakvägen. På vår båt räcker det att hänga en handduk på mantåget mitt för röret så försvinner problemet. Annars får man montera en vindhatt på röret.

Vi har använt värmaren även i Danmark och Tyskland. Det är lätt att hitta billig värmarsprit på stormarknader eller i sportaffärer. Skickar en gammal bild som fanns kvar i kameran.

Ska ta nya bilder i sommar!

Bästa hälsningar, Tom Platzer

Kommentar av brevet från Konstruktiv form Percy Andersson:
Användaren tycks vara en kunnig person som kan bedöma konsekvenserna av att använda Heat Pal, annars är det inte att rekommendera.
Vad som rekommenderas är att använda godkända båtkök och i första hand, gasolkök för bästa effekt, hanterbarhet och ingen störande lukt.


www.pan2000.se